شوروم کابین پلاس
پروژه مشترک با همکاری کابین پلاس
طراحی و اجرای کابین آسانسور
طراحی داخلی 130 متری
طراحی داخلی و اجرای فول فرنیش واحد ۱۳۰ متری پروژه واقع در خیابان فردوس غرب
طراحی داخلی 100 متری
طراحی داخلی و اجرای فول فرنیش واحد ۱۰۰ متری پروژه واقع در خیابان فردوس غرب
طراحی و نظارت پروژه ویلایی دربندسر

اطلاعات تماس

سبک باروک چیست

معماری سبک باروک چیست ؟

سبک باروک چیست؟

سبک باروک، یک سبک معماری کاملاً نمایشی است که، از اواخر قرن شانزدهم و اوایل قرن هفدهم از ایتالیا نشات گرفت. معماری باروک به دلیل تجمل، ذوق، نور چشمگیر بودن و رنگ آن کاملاً مشهور است.
معماری باروک فقط با رنگ چشمگیرتر، نورپردازی، جلوه های وهم انگیز مانند طرح هایی با ویژگی های معماری نسخه اصیل تر معماری رنسانس است. تاریخ باروک از واژه پرتغالی “Barroco“ نشأت گرفته است، اصطلاحی که برای مرواریدهای معیوب یا اشکال نامنظم به کار می رود.

سبک باروک به غیر از حوزه معماری، در طول دوره باروک به ادبیات، موسیقی زنده، مجسمه ها و نقاشی های خیره کننده، مد و همه اشکال هنری راه یافت که از ویژگی های آن می توان به پرشکوهی و رئالیسم نمایشی اشاره کرد.
معماری باروک به طور قابل توجهی با استعمار اروپا، که گسترش آن در سراسر اروپا و به ویژه در آلمان و استعمار آمریکای جنوبی را کاتالیز کرد، همزمان شد. دوره باروک تا قرن هجدهم ادامه داشت.

دوره باروک به دوران اصلاحات پروتستان برمی گردد که کلیسای کاتولیک در پی اصلاحات پروتستان، که به آن دوره ضد اصلاحات نیز گفته می شود، به شدت احتیاج داشت که نفوذ خود را در سراسر اروپا پس بگیرد. به طور آشکار، آنها سعی در ایجاد نمایش های احساسی و حسی از طریق معماری و هنر داشتند تا پیروان خود را به وفاداری بی قید و شرط به کلیسای کاتولیک ترغیب کنند.

در این مقاله، ما به ویژگی های متمایز سبک باروک نگاه می کنیم و شما را با برجسته ترین بناهای طراحی شده در معماری باروک، آشنا می کنیم.
ویژگی های سبک باروک چیست و چه چیزی این سبک را از بقیه سبک ها متمایز تر می کند؟
ساختمان های معماری باروک معمولاً شامل:

· گنبد
· برج های مرکزی
· رواق
یا به طور کلی، عناصر معماری باروک شامل موارد زیر است:

۱. عظمت:

ابهت یا شکوه چشمگیر، احتمالاً برجسته ترین ویژگی سبک باروک است. این موضوع باشکوه همچنین دلیل تلفیق معماران باروک در استفاده از تزئینات یا منحنی ها است.

۲. سقف های رنگ آمیزی شده با جلوه های واهی:

هنر باروک به دلیل ماهیت واهی خود بسیار قابل تشخیص است. جیان لورنزو برنینی یک بار توصیف کرد: “نبوغ و طراحی هنری جادویی است که از طریق آن می توان چشم را به حیرت فرو برد.” قرار بود با نقاشی سقف در کلیساها پیروان احساس کنند به آسمان نگاه می کنند. در سبک باروک، سقف ها را غالباً با تروما لایل می کشیدند تا احساس کنید عمق بیشتری دارند.

۳. تزیین غنی و مجسمه های طرح ریزی مرکزی:

در معماری، تزئینات به استفاده از دکوراسیون غیر سازه ای گفته می شود که اغلب برای افزودن جلوه و پیچیدگی بصری استفاده می شود. فضای داخلی و خارجی معماری باروک بدون شک غنی و پیچیده بود. بیشتر سطوح با مجسمه ها، قطعات هنری یا تزیینات ساختاری تزئین شده اند.

۴. گنبدهای گلابی شکل:

گنبدهای گلابی شکل یکی از ویژگی های محبوب و نمادین بود که در سبک باروک برای نشان دادن ادغام آسمانها و زمین مورد استفاده قرار گرفت. این گنبد به طرز فوق العاده ای از داخل با نقاشی مقدسین و فرشتگان و تزئینات گچ بری فرشته ها تزئین شده بود.

۵. اشکال نامنظم:

با توجه به اینکه سبک باروک به معنای “بی قاعده” ترجمه می شود، منطقی است که معماری باروک دارای اشکال ارگانیک و منحنی های غیر منتظره باشد. این اشکال نامنظم اغلب در نمای بزرگ و ورودی های مقعر یا در مکان هایی با مجسمه وجود دارد. این طرح های ارگانیک را می توان در هر جای معماری باروک ، به ویژه در شیارهای گنبدی کلیساها یا کلیساهای جامع مشاهده کرد.

سایر ویژگی های برجسته سبک باروک عبارتند از:

منحنی ها و پیچ های شمارنده

کنتراست در طراحی

مجسمه های طلا کاری شده

استفاده از رنگ های روشن

عناصر عمدی ناقص یا چندپاره ای

نقاشی دیواری بزرگ

استفاده از گچ یا گچ با روکش مصنوعی یا مرمر

برجسته ترین و معروف ترین معماران جنبش باروک؟
معماران برجسته باروک که توانستند به نوعی تاثیر خوبی در این جنبش گذارند شامل:

لو فونتانا
کارلو مادرنو
برنینی
گوارینو گوارینی
بالتازار نویمان
کار جیان لورنزو
فرانچسکو بورومینی
از همه قابل توجه تر، که بعداً در اروپای مرکزی میان مردم مطرح شد، معروف به یوهان برنهارد فیشر فون ارلاخ بود. در بریتانیا، معماری باروک توسط نیکلاس هاوکسمور و کریستوفر رن مورد استفاده قرار گرفت.

نمای باروک چیست؟

نمای باروک چندین ویژگی مهم دارد. این نوع نما معمولاً شامل فرم های منحنی از جمله اشکال بیضی شکل و ترکیبی از اشکال مقعر و محدب است که به نظر می رسد دیواره ها موج دار هستند، یا موج دار با حس حرکت شدید به نظر می رسند.
در سطوح ساختمان، اغلب انبوهی از عناصر را مشاهده خواهید کرد، به این معنی که همه چیز را مانند ستون ها و شکوفه های تزئینی گروه بندی کنید. عناصر معماری در یک سطح تکرار می شوند. یکی دیگر از ویژگی های اصلی تحریف، با شکل های کشیده، شکسته یا به نوعی دستکاری شده برای برجسته کردن آنها است. ستون های پیچ خورده در سنت پیتر نمونه خوبی از تحریف است.

در کنار آن ساختمان های سبک باروک دارای ستون هایی هستند که گاهی اوقات با فرم های مارپیچی در بالای صفحه قرار می گیرند. عناصر مجسمه ای و دیواری اغلب از سطح نمایان می شوند. این سطوح پر از فرم به منظور افزایش تأثیر متقابل نور و سایه بر روی آنها انجام می شود.

برجسته ترین و معروف ترین آثار معماران جنبش باروک؟
تعداد آثار بجا مانده از سبک باروک در حال حاضر بیشتر از آن چیزی است که فکر می کردیم، ما در این قسمت از مقاله تنها به تعدادی از مهمترین آنها اشاره می کنیم.

کلیسای سنت پیترز رم : اگرچه کلیسای سنت پیتر را می توان در طبقه بندی معماری رنسانس قرار داد، اما بیشتر آن در واقع تحت تاثیر معماری باروک است.

کاخ ورسای: کاخ ورسای تجسم کامل در اوج طراحی و هنر در اواخر دوره باروک است.

کلیسای سن کارلو: نمونه کامل دیگری از معماری باروک است. از ویژگی های بارز آن می توان به نمای جلو با انحنای غیر معمول «مروارید معیوب» اشاره کرد که سبک معماری از آن نام گرفته است.

و …

ابوالفضل محمودی

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *